سپتیک تانک چیست

در اصطلاح امروزی به سپتیک تانک ، تصفیه فاضلاب خانگی یا تصفیه خانه ی کوچک هم گفته میشود . چرا اساس کار سپتیک تانک دقیقا مانند یک تصفیه خانه صنعتی ولی در مقیاس کوچکتر عمل میکند و یا اینکه مفهوم سپتیک یعنی مخزن ؛ دستگاه فاضلابی که فاضلاب خروجی را در خود ذخیره و بعد از مدتی نشست و رسوب به چاه جذبی پساب دفع میکند .



اساس کار سپتیک تانک

همه ما میدانیم برای اینکه بخواهیم فاضلاب خروجی را دفع کنیم به یک دستگاه یا مخزن بنام سپتیک تانک نیازمند هستیم . سپتیک تانک اصولا بدلیل دوقسمتی عمل کردن ، فاضلاب ورودی را ابتدا در خود برای مدتی ذخیره و با توجه به فعالیت های میکروارگانیسم های بی هوازی ، فاضلاب تجزیه شده و پساب از ورودی این سپتیک تانک خارج میشود که شما مختار هستید که این پساب فاضلابی را برای کشاورزی و آبیاری استفاده کنید و یا اینکه به چاه جذبی هدایت کنید . حتی میتوانید به فاضلاب و خط شهری نیز هدایت نمایید .



نحوه محاسبه ظرفیت سپتیک تانک

اصولا برای اینکه بخواهیم ظرفیت سپتیک تانک را محاسبه و برآورد کنیم بایستی ابتدا میزان فاضلاب خروجی از محل را مدنظر قرار دهیم . همچنین تعداد نفرات مستقر در محل و میزان ماند افراد در محل را براورد و محاسبه نمود. چرا که ظرفیت سپتیک تانک موجود در کارگاهی که بصورت تک شیفت بایستی محاسبه شود با کارگاهی که بایستی سپتیک تانک مدنظر را برای تمام شیفت محاسبه نمود ، فرق خواهد کرد .



انواع سپتیک تانک

1)      سپتیک تانک آجری

2)      سپتیک تانک بتنی

3)      سپتیک تانک فایبرگلاس

4)      سپتیک تانک پلی اتیلن



سپتیک تانک خانگی

کدام سپتیک تانک برای تصفیه فاضلاب بهتر است ؟

این سوال بسیار مهم و قابل تامل است . چرا که اولا جنس بدنه سپتیک تانک در هر چهار حالت ذکر شده با یکدیگر تفاوت دارند . دوما اینکه قیمت سپتیک تانک در هرچهار حالت متفاوت خواهد بود. سوما که قیمت سپتیک تانک در هر نوع هم بدلیل تغییر ظرفیت سپتیک تانک متغیر خواهد بود .


شنبه 22 تیر 1398
بؤلوملر :